Parodontologie

De symptomen van ontstoken tandvlees of parodontitis zijn vaak niet duidelijk merkbaar en zichtbaar. De meerderheid ervaart geen klachten en pijn en is zich dus niet bewust van het probleem. De gevolgen van tandvleesontstekingen en parodontitis kunnen leiden tot verlies van steunweefsel waardoor tanden en kiezen los gaan staan en verloren gaan. Daarom is het belangrijk na te gaan in welke staat uw tandvlees zich verkeert bij iedere bezoek aan SB Tandartsen.

Wat is parodontitis?

Parodontitis is een ontsteking veroorzaakt door bacteriën. Deze ontsteking ontstaat wanneer bacteriën zich ophopen op tanden en kiezen en tandplak vormen langs de tandvleesrand. Een onvoldoende dagelijkse gebitsverzorging kan daar de oorzaak van zijn. De ontsteking begint in de tandvleesrand rondom de tanden en kiezen en breidt zich uit naar het onderliggende bot. Wanneer het bot wordt aangetast ontstaan er openingen tussen het tandvlees en het worteloppervlak van de tanden en kiezen.

Parodontitis kan ontstaan bij iedereen!

Parodontitis kan ontstaan bij iedereen die tanden en kiezen heeft. De kans op het ontstaan van parodontitis neemt toe naarmate de leeftijd vordert. Heeft u last van bloedend, pijnlijk of ontstoken tandvlees, losse tanden of teruggetrokken tandvlees? Ontstaan er ineens ruimtes tussen de kiezen of heeft u last van wildgroei van tandvlees? Heeft u een vieze smaak in uw mond of een slechte adem? Dan is het raadzaam om de status van uw gebit te laten controleren door uw vaste tandarts bij SB Tandartsen. Mocht bij deze controle blijken dat er ernstige parodontale aandoeningen aanwezig zijn, dan wordt u doorverwezen naar de parodontoloog van SB Tandartsen.

Wat zijn de oorzaken van parodontitis?

Tandplak, erfelijkheid, overdraagbaarheid, roken, stress, verkeerde voeding en knarsetanden kunnen als belangrijkste oorzaken van parodontitis worden gezien. De tandplak bestaat uit vele soorten bacteriën en andere micro-organismen. Niet alleen de hoeveelheid plak op tanden en kiezen speelt een rol, ook de samenstelling van de tandplak is zeer belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat parodontitis in sommige families meer voorkomt dan in andere. Daarnaast is het risico op het verkrijgen van ernstige parodontitis drie keer zo groot bij mensen die roken.

De kans op het opnieuw ontstaan van parodontitis na behandeling, is negen keer hoger bij iemand die rookt dan bij mensen die niet roken of gestopt zijn met roken. Langdurige emotionele stress kan ook een verslechterend effect hebben op de parodontale gezondheid van uw gebit. Wanneer iemand met parodontitis eveneens knarsetand en klemt met tanden en kiezen, dan is het risico op verlies van tanden vergroot, dit kan leiden tot vroegtijdig gebitsverlies. Knarsetanden en klemmen vindt meestal onbewust plaats in de slaap en overdag in drukke en stressvolle situaties. Uit onderzoek blijkt dat parodontitis ook kan worden overgedragen tussen partners en van ouders op kind.

Behandeling van parodontitis bij SB Tandartsen

Bij elke bezoek aan SB Tandartsen controleert uw tandarts Mw. S. Baghbani de status van uw tandvlees. Mocht bij een controle ernstige parodontale aandoeningen worden geconstateerd, dan wordt u doorverwezen naar onze parodontoloog. Behandeling van (ernstige) parodontitis vraagt om een grondige, goed geplande aanpak. Als de behandeling in één keer goed wordt uitgevoerd, is de kans dat er daarna nog kiezen of tanden verloren gaan het kleinst. Daarnaast is het belangrijk dat u de adviezen en instructies van onze mondhygiënisten en paro-preventie assistenten heel goed opvolgt met betrekking tot poetsen.

Wilt u meer weten over een tandartsbehandeling voor parodontologie of het behandelen van parodontitis? Heeft u vragen of behoefte aan meer informatie naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met onze tandartspraktijk.