Paradontologie

De symptomen van ontstoken tandvlees of parodontitis zijn vaak niet duidelijk merkbaar en zichtbaar. De meerderheid ervaart geen klachten en pijn en is zich dus niet bewust van het probleem. De gevolgen van tandvleesontstekingen en parodontitis kunnen leiden tot verlies van steunweefsel waardoor tanden en kiezen los gaan staan en verloren gaan. Daarom is het belangrijk na te gaan in welke staat uw tandvlees zich verkeert bij iedere bezoek aan SB Tandartsen.

Wat is parodontitis?

Parodontitis is een ontsteking veroorzaakt door bacteriën. Deze ontsteking ontstaat wanneer bacteriën zich ophopen op tanden en kiezen en tandplaque vormen langs de tandvleesrand. Een onvoldoende dagelijkse gebitsverzorging kan daar de oorzaak van zijn. De ontsteking begint in de tandvleesrand rondom de tanden en kiezen en breidt zich uit naar het onderliggende bot. Wanneer het bot wordt aangetast ontstaan er openingen tussen het tandvlees en het worteloppervlak van de tanden en kiezen.

Parodontitis kan ontstaan bij iedereen!

Parodontitis kan ontstaan bij iedereen die tanden en kiezen heeft. De kans op het ontstaan van parodontitis neemt toe met de leeftijd. Heeft u last van, Bloedend, pijnlijk of ontstoken tandvlees? Losse tanden en teruggetrokken tandvlees? Uitgezakte tanden of ineens ruimtes tussen de tanden? Wildgroei van tandvlees? Slechte adem of een vieze smaak? Dan is het noodzakelijk dat de status van uw gebit wordt gecontroleerd door uw vaste tandarts bij SB Tandartsen. Mocht bij een diagnose ernstige parodontale aandoeningen worden geconstateerd door uw tandarts bij SB Tandartsen, dan wordt u door ons verwezen naar onze parodontoloog.

Wat zijn de oorzaken van parodontitis?

Tandplaque, erfelijkheid, overdraagbaarheid, roken, stress, voeding en knarsen kunnen als belangrijkste oorzaken van parodontitis worden gezien.
De tandplaque bestaat uit vele soorten bacteriën en andere micro-organismen. Niet alleen de hoeveelheid plaque op tanden en kiezen speelt een rol, ook de samenstelling van de tandplaque is zeer belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat parodontitis in sommige families meer voorkomt dan in andere families. Daarnaast het risico op het verkrijgen van ernstige parodontitis is 3 keer zo groot bij een rokers.

De kans op het opnieuw ontstaan van parodontitis na behandeling is 9 keer hoger bij een roker dan bij een niet roker of gestopte roker. Langdurige emotionele stress kan een verslechterend effect hebben op de parodontale gezondheid. Wanneer iemand met parodontitis eveneens knarst en klemt met tanden en kiezen dan is het risico op verlies daarvan vergroot. Knarsen en klemmen vindt meestal onbewust plaats in de slaap en overdag in drukke en stressvolle situaties.
Deze vorm van parodontitis kan als die onbehandeld blijft zeer destructief zijn en leiden tot vroegtijdig gebitsverlies. In onderzoek is vastgesteld dat parodontitis ook kan worden overgedragen tussen partners en van de ouder op het kind.

Behandeling parodontitis bij SB Tandartsen

Bij uw elke bezoek aan SB Tandartsen controleert uw tandarts Mw. S. Baghbani de status van uw tandvlees. Mocht bij een diagnose ernstige parodontale aandoeningen worden geconstateerd, dan wordt u door ons verwezen naar een onze parodontoloog. Behandeling van (ernstige) parodontitis vraagt om een grondige, goed geplande aanpak. Als de behandeling in één keer goed wordt uitgevoerd, is de kans dat er daarna nog kiezen of tanden verloren gaan het kleinst. Daarnaast is het belangrijk dat u de adviezen en instructies van onze mondhygiënisten en paro-preventie assistentes heel goed volgt met betrekking tot poetsen.

Wilt u meer weten over tandarts behandeling voor parodontologie of behandelen van parodontitis bij tandartspraktijk SB Tandartsen of hebt u vragen of behoefte aan meer informatie naar aanleiding van dit artikel? Wij helpen u graag verder. Neemt contact met onze tandartspraktijk.